اشتراک گذاری

رونمایی از مانیتور ۵K دل

تراکم مانیتور 5k دل ۲۱۸ پیکسل بر اینچ است که آن را در نزدیکی صفحه نمایش ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو رتینا با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل قرار می‌دهد. دل قرار است این مانیتور را در تعطیلات سال نوی میلادی به بازار عرضه کند و با قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش برساند. همچنین مانیتور جدید دل بالاخره توانسته رکورد مانیتور دسکتاپ ۱۳ ساله IBM با نام T220/T221 را بشکند و اکنون بالاترین رزولوشن بین صفحات مانیتور رومیزی را در اختیار داشته باشد.

نام کامل این مانیتور Dell UltraSharp 27 Ultra Hd 5K است که خوشبختانه از سخت‌افزار بسیار خوبی بهره می‌برد و تمام ویژگی‌های یک مانیتور بسیار رده بالا و حرفه‌ای در این دستگاه وجود دارد. برای مثال تکنولوژی Dell PremierColor برای کالیبره کردن رنگ‌ها، Anti-Smudge تکنولوژی ضد لکه و Anti-Reflective ضد تابش از ویژگی‌های شاخص و تکنولوژی‌های است که دل در مانیتور ۲۷ اینچی خود به کار برده است. جالب است که این مانیتور ۶ پورت USB و یک درگاه کارت‌های حافظه را به همراه دارد و از دو بلندگوی یکپارچه Harman Kardon نیز بهره مند است.

رونمایی دل از مانیتور ۵K جهان

رزولوشن 5k مانیتور دل

بگذارید کمی بر سر رزولوشن بالای مانیتور 5k دل صحبت کنیم: این دستگاه با رزولوشن بالای ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ همراه شده است که تعداد تمام پیکسل‌های آن به ۱۴.۷ میلیون عدد (۱۴٫۷۴۵٫۶۰۰ به طور دقیق) می‌رسد. برای مقایسه با یک مانیتور ۴K یا یک تلویزیون که رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل (۴K) را داشته باشد، نهایتا تعداد تمام پیکسل‌ها به ۸.۳ میلیون عدد می‌رسد. حال یک مانیتور ۱۰۸۰p یا یک گوشی هوشمند تنها تعداد ۲ میلیون پیکسل با خود به همراه دارد. 

رزولوشن ۲۸۸۰ در ۵۱۲۰ برای صفحه نمایش ۲۷ اینچ، تراکم پیکسلی ۲۱۸ پیکسل در هر اینچ را منجر می‌گردد که آن را در رده لپ‌‌تاپ زن‌بوک ایسوس یا مک‌بوک پرو رتینای اپل قرار می‌دهد، اما چون تراکم پیکسلی آن بیش از ۳۰۰ نیست، پس در رده پایین‌تری از تبلت‌ و گوشی‌های هوشمند مدرن قرار می‌گیرد (بسیار کمتر از نوت ۴ که به تازگی معرفی شده). با این حال باید در نظر داشت که تراکم ۲۱۸ پیکسل بر اینچ برای یک مانیتور ۲۲ یا ۲۴ اینچی بسیار زیاد است، چون این مانیتور‌ها محمولا کمی بیشتر یا کمتر از ۱۰۰ پیکسل بر اینچ تراکم دارند.

حال اینکه چطور دل توانسته به رزولوشن ۵K برسد زمانی که سایرین به تازگی در حال شروع تولید صفحه نمایش‌های ۴K هستند، حدسی را به ذهن می‌آورد؛ همانطور که همگی ما آگاه هستیم تاکنون کسی نتوانسته پنل‌های ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ را بسازد، مخصوصا در ۲۷ اینچ صفحه نمایش، پس به احتمال فراوان آن‌ چیزی که در این مانیتور شاهد هستیم، حاصل در کنار هم قرار گرفتن دو پنل ۲۵۶۰ در ۲۸۸۰ است تا چنین صفحه نمایشی حاصل شود. این دقیقا همان روشی است که برخی شرکت‌ها در تولید مانیتور‌های ۴K انجام می‌دهند و با کنار هم‌گذاشتن دو پنل ۱۹۲۰ در ۲۱۶۰ پیکسل، یک مانیتور ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰را می‌سازند. قطعا این رزولوشن و این وضوح تصویر در مانیتور دل آن را به تجربه‌ای بسیار دلنشین در انجام بازی‌های مختلف و دیدن فیلم تبدیل می‌کند.