اشتراک گذاری

خرابی چیپ گرافیک

خرابی چیپ گرافیک به معنی مختل شدن پردازش های گرافیکی دستگاه هایی همچون لپ تاپ، کامپیوتر و آل این وان است. امروزه لپ تاپ ها دارای یک چیپ گرافیک هستند که به اجرای برنامه های گرافیکی همچون نرم افزارهای ویرایش عکس و حتی بازی و … کمک می کند. اگر این قطعه درست کار نکند، مشکلاتی در اجرای برنامه ها و حتی نمایش تصاویر ایجاد می شود. در این مقاله نکاتی را راجع به خرابی چیپ گرافیک، علائم بروز این مشکل و راهکارهای آن ارائه می دهیم. برای ترمیم و تعویض این قطعه و دریافت خدمات تخصصی تر هم می توانید از همکاران ما در واحد تعمیرات لپ تاپ نمایندگی دل مرکز سخت افزار ایران کمک بگیرید.

خرابی چیپ گرافیک

نشانه های خرابی چیپ گرافیک کدامند؟

بد نیست بدانید که به طور معمول خود چیپ گرافیک دچار خرابی خاصی نمی شود و بیش تر مشکلات مربوط به پایه های چیپ گرافیک می باشد. خرابی چیپ گرافیک و یا کارت گرافیک منجر به ایجاد اشکالات تصویری در کامپیوترها و لپ تاپ ها می گردد اگرچه نمی توان بروز چنین اشکالاتی در دستگاه را به طور کلی به خرابی چیپ گرافیک نسبت داد. برخی از نشانه های ایجاد خرابی در چیپ گرافیک عبارتند از:

  • بادکردگی و خال زدگی
  • شطرنجی و درهم شدن رنگ ها
  • ایجاد خطوط افقی، سفید و یا مات شدن صفحه نمایش
  • صفحه نمایش روشن می شود اما تصویر سیاه رنگ است.
  • ریست شدن و ارور Blue Screen پس از نصب درایور گرافیک
  • صفحه نمایش روشن می شود اما تصویر به هم ریخته است.
  • صفحه نمایش روشن می شود اما تصویر به رنگ آبی می باشد.
  • صفحه نمایش روشن می شود اما تصویری نمایش داده نمی شود.
  • هنگ کردن سیستم با ورود به یک نرم افزار گرافیکی (مثلاً اجرای بازی سنگین)
  • صفحه نمایش روشن می شود و تصویر نیز به صورت عادی و درست نمایش داده شده ولی پس از مدتی تصویر خراب می گردد.
  • صفحه نمایش روشن می شود و تصویر نیز به صورت عادی و درست نمایش داده شده ولی پس از مدتی اصطلاحاً تصویر گیر می کند.
  • بوق زدن هر دو سمت خازن های سرامیکی smd دور تا دور چیپ در تست سلامت چیپ و یا نشان دادن عدد کمتر از ۰۰۷٫۰ با گراند در تست بازر

تعمیر چیپ گرافیک

برای تعمیر چیپ گرافیک، از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود که رایج ترین آنها جی بی ماشین است. معمولا روال کار به این ترتیب است که چیپ گرافیک را از مادربرد جدا کرده و یک چیپ جدید، با همان مشخصات و فرمت، به جای آن نصب می کنند. ریبال کردن، روش رایج برای ترمیم چیپ گرافیک است که بیشتر تعمیرکاران هنگام آسیب دیدگی این قطعه انجام می دهند. درواقع می توان گفت که هنگام خرابی چیپ گرافیک، امکان ترمیم این بخش وجود نداشته و باید آن را تعویض کرد.

دلایل خرابی چیپ گرافیک چیست؟

به طور کلی باید گفت که هر چه از عمر مفید یک دستگاه بگذرد احتمال خرابی چیپ گرافیک آن نیز بیشتر می شود. مدت زمانی که از عمر مفید لپ تاپ گذشته است، میزان کاری که با لپ تاپ انجام شده است، فشار کاری که لپ تاپ تحمل کرده است، گرما و حرارتی که در دستگاه و در حین کار تولید شده است، آبخوردگی و نشت مایعات در دستگاه، نوسانات برق، اجرای مداوم بازی های سنگین، خراب بودن فن و در نهایت جنس مادربرد، چیپ و مسائلی از این دست در بروز خرابی های چیپ گرافیک بسیار مؤثر هستند و طبیعتاً تلاش در جهت کاهش آنها به کاهش احتمال خرابی چیپ گرافیک منجر می گردد.

برای کاهش میزان خرابی چیپ گرافیک دستگاه چه کاری می توان انجام داد؟

بهترین اقدام جهت پیشگیری از خرابی چیپ گرافیک تمیز نگه داشتن لپ تاپ و توجه به دمای آن است. بهتر است به گرمای ایجاد شده توسط دستگاه در حین کار توجه داشته باشید و همواره دمای آن را در سطح پایینی حفظ نمایید. برای این کار کافی است تا لپ تاپ را در حین کار بر روی سطحی صاف و بدون پرز قرار دهید. سطوح شیشه ای، چوبی و یا فلزی برای این کار مناسب به نظر می رسند.

دلایل بالا بودن میزان خرابی چیپ گرافیک لپ تاپ های دل چیست؟

  • نخستین گام پس از حصول اطمینان از اشکال چیپست گرافیک، گشودن لپ تاپ و آرشیو قطعات آن است.
  • در گام بعدی، مادربرد دستگاه جهت کسب اطمینان از نبود نقایص فیزیکی و یا دستکاری های گذشته که ممکن است باعث اختلال در انجام پروسه تعویض چیپست گردد، مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در این مرحله مادربرد دستگاه بر روی ماشین مخصوص تعویض چیپست یا همان بی جی اِی (BGA Machin) قرار می گیرد تا تنظیمات لازم صورت پذیرد. دریافت نتیجه مطلبو در این مرحله، مرهون تجربه و دقت بالای کارشناسانی است که وظیفه کار با این دستگاه را بر عهده دارد.
  • در این مرحله چیپست گرافیک بصورت New Brand تهیه شده و برای نصب روی مادربورد آماده می شود.
  • در مرحله پایانی نصب چیپست انجام میگردد و پروسه تعویض چیپست گرافیک به پایان می رسد. پس از اتمام کار، چیپست و سرویس سیستم خنک کننده -که ارتباط مستقیمی با عمر و دوام کاری این قطعه دارد،- به مدت ۲۴ ساعت کاری یا دو روز مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد تا از سلامت کامل دستگاه اطمینان حاصل شود و لپ تاپ آماده تحویل به مشتری گردد.

این مقاله را از دست ندهید: آشنایی با انواع بوق های بایوس لپ تاپ دل

ایرادات چیپ گرافیک

خرابی چیپست گرافیک در لپ تاپ های دل نسبتاً بالاست. برای مثال خرابی این قطعه در لپ تاپ Dell Inspiron N5010 عموماً بصورت بهم ریختگی تصویر، نبود تصویر، نمایش صفحه سیاه، نبود تصویر و پخش ۷ یا ۸ بوق بصورت مستمر بروز می کند. بهم ریخته گی صفحه نمایش تشخیص این اشکال را بسیار آسان می کند، لیکن در غالب موارد، تشخیص خرابی چیپ گرافیک نیاز به آنالیزها و بررسی های متعدد دارد.

لینک های مفید

تعمیرات لپ تاپ اپل / تعمیر لپ تاپ ایسوس /تعمیر لپ تاپ توشیبا / تعمیرات لپ تاپ شارپ /تعمیرات لپ تاپ دل/تعمیر لپ تاپ فوجیتسو /نمایندگی پاناسونیک / نمایندگی ریکوتعمیر لپ تاپ سونیتعمیرات لپ تاپ ال جی / تعمیرات لپ تاپ سامسونگ /نمایندگی برادرنمایندگی اچ پی /نمایندگی زیراکس /تعمیرات لپ تاپ لنوو / نمایندگی کیوسراتعمیرات لپ تاپ / تعمیرات مک بوک اپل / تعمیر لپ تاپ ایسوستعمیرات لپ تاپ توشیبا / تعمیرات لپ تاپ شارپ /تعمیرات لپ تاپ دل /تعمیر لپ تاپ فوجیتسو /نمایندگی رسمی پاناسونیکنمایندگی رسمی ریکوتعمیر لپ تاپ سونی /تعمیر لپ تاپ ایسر/تعمیرات لپ تاپ ال جی /تعمیرات لپ تاپ سامسونگ / نمایندگی رسمی برادر /نمایندگی رسمی کانن / نمایندگی رسمی زیراکستعمیر لپ تاپ لنوو / تعمیرات لپ تاپ اچ پی / سرویس لپ تاپ دل / سرویس لپ تاپ سامسونگ / سرویس مک بوک اپل / سرویس لپ تاپ ایسر / سرویس لپ تاپ msi / سروس لپ تاپ لنوو / سرویس لپ تاپ ایسوس / سرویس لپ تاپ توشیبا /سرویس لپ تاپ فوجیتسو / سرویس لپ تاپ سونی وایو /سرویس لپ تاپ ایسر / سرویس لپ تاپ اچ پی تعمیرات دل / نمایندگی دل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید